Jak odnaleźć się w trudnej sytuacji? Droga, którą warto iść, by odnaleźć się na nowo…

Był kwiecień 2005 roku. Gdy otworzyłam oczy i rozejrzałam się po szpitalnej sali, zauważyłam, przyczepiony do dłoni wenflon aplikujący heparynę do mojego krwiobiegu. Poczułam, że to, kim byłam jeszcze wczoraj, odeszło. Nie wiedziałam kim jestem z diagnozą trombofilii, bo jeszcze wczoraj żyłam bez niej. Zamiast grać w weekend w koszykówkę z przyjaciółmi od rana do wieczora na boisku, zamiast pobudki o 4 rano w tygodniu do pracy i zamiast uczenia się do egzaminów w każdej wolnej chwili pomiędzy pracą a spotkaniami z bliskimi, nie mogłam ruszać nogami bez uczucia trzaskającego bólu. Kiedy w łóżku obok zmarła kobieta chora na tę samą przypadłość zrozumiałam, że moje życie już nigdy nie będzie takie samo… Kiedy w 2008 roku odszedł mój tata, do niedzielnego obiadu, zamiast pięciu nakryć na rodzinnym stole, kładłam już tylko cztery. Kolejny raz poczułam to dziwne pieczenie w sercu, które było oznaką tego, że znów wewnętrznie staję się kimś innym… Nie wiedziałam, jak będzie wyglądać życie „we czwórkę” zamiast „w piątkę”. To prawda, że czułam się jak kolekcjoner niechcianych doświadczeń… 

 

Czy w Twoim życiu również pojawiły się momenty, które wywróciły życie do góry nogami? Znasz to uczucie, kiedy wszystko zaczyna się zmieniać w zastraszającym tempie w poczuciu, że jedyną osobą, która nie maczała w tym palców, jesteś Ty? Spoglądasz w lustro i widzisz tego samego człowieka z tą różnicą, że wewnętrznie jest on już kimś innym? 

Mimo zmieniających się okoliczności, dla innych wizualnie zostajemy tą samą Kasią, Karolem, Łukaszem, Moniką czy Agatą. Jeszcze wczoraj wspólnie z nami pili kawę zagryzając ją chrupiącym bajglem z makiem. O ile silne przeżycie zmienia nas wewnętrznie, o tyle trudniej jest bliskim nam osobom zrozumieć, że jakaś część nas jest już inna. Trudne doświadczenia są wyzwaniem nie tylko dla nas samych, ale również dla osób, które czują się dla nas ważne. Tak samo, jak nam przychodzi mierzyć się z trudnymi sytuacjami, tak samo inni pragną zrozumieć, jak wspólnie odnaleźć się w zupełnie nowej sytuacji i w zupełnie nowych okolicznościach.

www.freepix4all.com

www.freepix4all.com

W swojej pracy zawodowej mam kontakt z osobami, które znalazły się w kryzysie. Z ludźmi, którzy w końcu otwarcie mówią, jak wiele zmian pojawiło się w ich sposobie patrzenia na siebie oraz na własne życie. Odkrywamy pomysły na to, w jaki sposób można zaadoptować się do szybko zmieniających się warunków w życiu. To czas, w którym odkrywamy to, kim są w swojej nowej roli, do której nikt nie dał im scenariusza.

Ty, a być może ktoś z Twoich bliskich potrzebuje dowiedzieć się, jak wyglądają etapy prowadzące do odzyskania równowagi? Nazwałam je drogą ku życiu i akceptacji. Podzieliłam ją na dwa kluczowe etapy: Przygotowanie do podróży i Twoja podróż. 

I. Przygotowanie do podróży:

  1. Ustal, co się wydarzyło
    Przedstaw własną wersję rozwoju wydarzeń. Dzięki temu przyjrzysz się jej z perspektywy widza. Ustalenie faktów pozwoli Ci ustalić okoliczności, które mogły  realnie przyczynić się do powstania sytuacji kryzysowej. 
  2. Określ emocje i uczucia, które Ci towarzyszą
    Nazywanie własnych emocji pozwala uwolnić nagromadzone w ciele emocje. Otaczając je opieką, dasz sobie zastrzyk zrozumienia. Poczujesz, jak zmniejsza się napięcie w Twoim ciele. 
  3. Daj sobie prawo do odczuwania i ekspresji swoich uczuć i emocji
    Zwróć uwagę, w jakich miejscach w ciele pojawiają się w Tobie emocje. Dostrzeżenie ich, pozwoli Ci nad nimi lepiej panować oraz lepiej je zrozumieć. Pozwól sobie na ekspresję. Wyraź smutek, płacząc, jeśli to w jakiś sposób dostarczy Ci ukojenia. Krzyk w przypadku złości pozwoli Ci zmniejszyć napięcie w ciele. Znajdź swój sposób ekspresji uczuć. Pozwól im wyjść z Twojego ciała. 
  4. Określ, co zmieniło w Tobie doświadczenie, które wywołało sytuację kryzysową w Twoim życiu
    Nazwij zmianę, jaka zaszła w Tobie. Dzięki temu zdobędziesz cenne informacje o sobie, o swoich potrzebach. Dzięki temu łatwiej będzie Ci wyruszyć w podróż ku sobie, ku akceptacji nowej rzeczywistości. 
  5. Daj sobie czas i prawo do tego, że zaakceptować fakt, że zaszła w Tobie zmiana
    Nie spoglądaj na zegarek i nie licz czasu, oczekując, że w ciągu kilku dni wszystko wróci na właściwy tor. Zamiast tego, obserwuj siebie każdego dnia. Poświęć czas by poczuć, co dzieje się w Tobie. Nie uciekaj od tego. Warto oswoić własne emocje i uczucia, by stały się Twoim sprzymierzeńcem. 

II. Twoja podróż:

  1. Czego potrzebujesz w tym momencie?
    To pytanie, które warto często sobie zadawać. Świadomość własnych potrzeb pozwoli Ci znaleźć sposób na ich zaspokojenie. Rozmowa? Ciepła herbata w zaufanym towarzystwie? Ustal, czego dokładnie teraz potrzebujesz. Nazwij swoją potrzebę w taki sposób, aby istniała możliwość jej zaspokojenia.
  2. W jaki sposób małymi krokami możesz zaspokoić swoje potrzeby?
    Po ustaleniu potrzeby poświęć czas na zastanowienie się, w jaki sposób możesz ją zaspokoić. Po prostu to zrób. Warto robić to ze świadomością, że to mały krok ku sobie. 
  3. Kto będzie Ci towarzyszyć w podróży do odzyskania równowagi?
    Masz wokół siebie ludzi, którzy tak samo, jak Ty, chcieliby pomóc, ale nie zawsze wiedzą jak to uczynić? Oni potrzebują informacji o tym, w jaki sposób mogą, chociażby w minimalny sposób pomóc Ci w sytuacji, w której się znajdujesz. Prawdopodobnie będą się starać na wiele różnych sposobów Ci pomóc. Jeśli masz własny pomysł na to, co mogliby dla Ciebie zrobić, powiedz im o tym. 
  4. Jakie myśli sprawiają, że trudno Ci postawić kolejny krok?
    Pojawił się moment, w którym znów zebrały się w Tobie silne emocje? Tak jak w poprzednich etapach, poświęć im swoją uwagę. Pozwól sobie na ich ekspresję, by uwolnić się od napięcia w ciele.  
  5. Otocz siebie wsparciem, a łatwiej będzie Ci przyjąć wsparcie płynące od ludzi, dla których jesteś ważną osobą.
    Warto, by w momencie podróży ku sobie mieć przekonanie, że jesteś dla siebie kimś ważnym. Wspierające myśli spowodują, że zacznie z Ciebie emanować subtelna energia, która będzie dodawać Ci mentalnego wsparcia. Nie umknie to uwadze osób, dla których jesteś kimś ważnym. 
  6. Dostrzegaj momenty, które poprawiają Twój komfort i nastrój
    Samo zauważenie tych momentów będzie dla Ciebie kolejną dawką mentalnej przewagi nad słabościami. Krok po kroku pojawi się w Tobie coraz więcej energii do budowania własnego życia. 
  7. Dostrzegaj momenty, w których odczuwasz ulgę i spokój
    Dzięki temu odzyskasz panowanie nad własnym ciałem oraz zauważysz, że znika z niego nagromadzenie napięcie. Wspierające myśli znacznie Ci w tym pomogą. Nie powiem Ci, jak masz myśleć. Do tych myśli warto dojść samodzielnie na drodze własnej refleksji. 
  8. Buduj w sobie ciekawość życia
    W tym etapie warto skupić się na tym, czego możesz doświadczyć dziś, lub w najbliższych dniach. Pamiętaj, by to były naprawdę drobne rzeczy. Ich suma sprawi, że stopniowo i regularnie będziesz odczuwać pojawiającą się równowagę.
  9. Dostrzegaj momenty, w których robisz dla siebie coś dobrego
    Dzięki temu pojawi się w Tobie uczucie wdzięczności. Troska dana samemu sobie ma kojące i wspierające działanie. 
  10. Dostrzegaj momenty, w których czas powracania do równowagi zaczyna się wydłużać
    Uwaga, którą poświęcisz sobie, odbuduje w Tobie mięsień, dzięki któremu poczujesz powracającą energię do życia.  
  11. Przyjmij rzeczywistość i staraj się mniej powracać myślami powracać do przeszłości
    Skupianie się na sobie, na własnych emocjach dzień po dniu oraz na drobnych planach, sprawi, że wyrobisz w sobie nowy nawyk koncentrowania swojej uwagi na obecnym życiu. 

finding-myself-on-the-interior-journey_source_pixabay

Idź do momentu, w którym ze spokojem i wrażliwością powiesz sobie:

To prawda, że to, co mnie spotkało, nie było dla mnie  łatwym doświadczeniem. Akceptuję to, co mnie spotkało. Mam siłę, by odkrywać swoje dalsze życie. To, z czym przyszło mi się zmierzyć, świadczy o mojej wewnętrznej sile. To właśnie ta siła pozwala mi stawiać kroki w dalszym życiu.

Podczas wizyt kontrolnych w szpitalu, dziękuję lekarzowi za opiekę oraz troskę, bez której samodzielnie nie udałoby mi się odzyskać równowagi i poczucia bezpieczeństwa. Nie jestem jedną z tych pacjentek, która narzeka, że musi siedzieć w poczekalni przez 2 godziny. Poświęcam ten czas na wdzięczność i refleksje na temat drogi, którą mimo trudu, udało mi się przejść. Mimo kilku nawrotów choroby, przeszywającego bólu, potrafię cieszyć się, każdym dniem. Kiedy nogi odmawiają mi posłuszeństwa, z troską poświęcam czas na odpoczynek. Buduję swoje życie tak, aby móc cieszyć się nim, jak najdłużej, bez strachu i obaw.

Warto pielęgnować w sobie uczucie wdzięczności za życie, które masz przed sobą, Rzuć kamień przeszłości za siebie, by nie czuć jego ciężaru w obecnym życiu. Daj sobie prawo do ciekawości tego, czego możesz doświadczyć. Kreuj to, co chcesz, aby się w nim pojawiło. Spójrz w swoje odbicie w lustrze i zabierz je w podróż ku własnemu życiu i akceptacji. Korzystaj z okoliczności, dzięki którym możesz odczuwać radość i poczucie, że jesteś kimś ważnym. Dla siebie.

  • Potrzebujesz odzyskać równowagę w swoim życiu?
  • Jesteś w momencie, w którym Twoje życie uległo diametralnej zmianie i nie masz pomysłu jak się w nim odnaleźć?
  • Masz ochotę dyskretnie porozmawiać z osobą, która pozwoli Ci znaleźć ukojenie w trudnym momencie?
    Skontaktuj się ze mną. 

W życiu nie chodzi o to, by „jakoś się trzymać”, ale o to,

by umieć przyjąć to, czego się doświadczyło i mimo to,

mieć siłę do budowania własnego życia, troszcząc się o siebie. 

Monika Janicka

Podobne artykuły:

2 komentarze

  1. Super tekst. Ja teraz już nie szukam momentów które mają coś zmienić. Bo to wszystko jest we mnie. Pozdrawiam
    Wujek Porada

    Reply
    • Dziękuję!
      Czasami sami piszemy własny scenariusz, a czasami robi to samo życie. Ważne, w jaki sposób my na to reagujemy i czym siebie obdarzamy. Cieszę się, że masz świadomość, że wszystko, czego potrzebujesz, jest w Tobie! 🙂

      Pozdrawiam,
      Monika Janicka

      Reply

Submit a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*