Dlaczego ludzie nie potrafią się zrozumieć i złoszczą się na siebie?- historia Jarka i Lucyny.

Jarek i Lucyna uważali siebie za osoby o wybuchowym charakterze. Wystarczył drobiazg, a ich rozmowa przypominała walkę wściekłych psów. – Jarek, w zlewie są naczynia- powiedziała Lucyna. – To je umyj, a nie się im przyglądasz- rzucił zaczepnie Jarek. – Ja myłam wczoraj. Po Twoim śniadaniu również- broniła się. A ja dwa dni z rzędu…
– i spierali się o to, co nie miało najmniejszego znaczenia.

 


Co miała na myśli Lucyna? Można domniemać, że chciała tymi słowami zachęcić Jarka do tego, by pozmywał naczynia. Być może chciała zasygnalizować Jarkowi, że nie pomył naczyń, mimo że wcześniej się do tego zobowiązał. Tak naprawdę, to o czym Lucyna chciała powiedzieć Jarkowi, wie tylko ona. 

Komunikacyjne trudności i niepowodzenia, spory i konflikty bardzo często wynikają z ograniczonych możliwości odbiorcy! Nie oznacza to, że odbiorca jest kłopotliwy i trudny. Bardziej mam na myśli, że otrzymuje od odbiorcy taki komunikat, którego nie potrafi zinterpretować zgodnie z tym, co odbiorca chciał mu przekazać. 

 

Kiedy między ludźmi dochodzi do porozumienia?

Można to rozpoznać po tym, że to, co chciał przekazać odbiorca, było przez nadawcę zinterpretowane zgodnie z zamysłem nadawcy. Przekazywane informacje muszą być  jasne i wyraźne oraz wypowiedziane w taki sposób, aby rozmówca nie czuł się atakowany. Warto zadbać o odpowiedni dobór słów. Mów tak, aby Twój rozmówca czuł się akceptowany i traktowany z szacunkiem. Dzięki temu unikniesz reakcji obronnej z jego strony. 

Zadbaj w swoich wypowiedziach o to, aby były wyrażone wprost.

Dzięki temu nie będziesz narażać siebie na to, że Twoje słowa zostaną one zinterpretowane przez Twojego rozmówcę niezgodnie z Twoją intencją. Nie wymagaj od ludzi, że będą rozumieć to, czego nie wyrażasz słowami. Jeśli masz wątpliwości, że Twój rozmówca błędnie zrozumiał to, co do niego powiedziałeś, zapytaj go, w jaki sposób rozumie Twój komunikat. Uchronisz rozmówcę przed niekomfortową sytuacją i nie będzie mieć poczucia, że mimo chęci, nie potrafi Cię zrozumieć. 

Dla osób, które pragną budować naprawdę bliskie relacje, stworzyłam unikatowy program warsztatów. Podczas warsztatów trenujemy takie umiejętności jak: zadawanie pytań, aktywne słuchanie, swobodne wyrażanie własnych potrzeb, rozmawiania bez oceniania i niekonstruktywnej krytyki. Dołącz do grona uczestników warsztatu, klikając w link umieszczony poniżej:

TRW- Trening Rozmowy Wspierającej – Edycja IV

Podobne artykuły:

Submit a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*