3 sposoby wyrażania złości, które niszczą wartościowe relacje. Trzeci jest najgorszy!

Agata zaczęła krzyczeć na obcego mężczyznę, który przeprosił ją za to, że wpadł na nią przez nieuwagę. Wojtek rozmawiał z żoną przez telefon o tym, że właśnie dostała skurczy porodowych. Przyznał, że nie zauważył, że Agata idzie naprzeciwko. Gdy usłyszał atak złości skierowany w swoją stronę, stanął jak słup soli i spoglądał, jak kobieta oddala się od niego, mrucząc coś pod nosem, wymachując energicznie rękoma.

 

projekt-bez-tytulu

Kajetan wrócił zmęczony i głodny z pracy. Był przekonany, że żona ma dokładnie wyliczony czas, w którym powinna mu podać ulubione spaghetti bolognese. Najlepiej ze szklanką napełnioną ciepłym kompotem z jabłek. Kiedy wszedł do domu, nie zastał ani żony, ani obiadu. Gdy usłyszał dźwięk zgrzytającej klamki drzwi wejściowych, natychmiast rozpoczął mówić: Mówiłem, że będę w domu o 16.15. Wiedziałaś, że wrócę głodny! A tu ani obiadu, ani Ciebie– mówił z przekonaniem, że Łucja słyszy dokładnie każde jego słowo. Nie wiedział, że to zaniepokojony sąsiad, który pół godziny temu wezwał karetkę do Łucji. Kobieta zasłabła na klatce schodowej, wracając z zakupów. Kajetan nie zauważył, że ma rozładowany telefon. Sąsiad nie mógł się do niego dodzwonić. 

projekt-bez-tytulu-1

Jak zachowujesz się, gdy doświadczasz złości?

Złość pojawia się w ułamkach sekund. Najważniejsze jest to, co robisz wtedy, gdy złość pojawia się w różnych sytuacjach w Twoim życiu. Zazwyczaj pozbywasz się całej zastawy stołowej, by pozbyć się złości? Czy akceptujesz jej obecność i starasz się ją zrozumieć? Kierujesz nieprzyjemne uwagi w kierunku innych osób, by doświadczyć ulgi? Czy wolisz powiedzieć, co spowodowało, że pojawiło się w Tobie uczucie złości? Izolujesz się od ludzi, by nie ranić ich słowami? Czy potrafisz, mimo uczucia złości, konstruktywnie omówić temat, który wpłynął na Twoje myśli, uczucia i emocje?

Co zrobić, jeśli Twoje nawyki wyrażania złości szkodzą Tobie i ludziom znajdującym się w polu rażenia Twojej złości?

Twój sposób zachowania w chwili, gdy doświadczasz uczucia złości, zależy nie tylko od fizjologii mózgu, zachodzących w nim procesów chemicznych, ale w dużym stopniu od tego, jakie posiadasz nawyki komunikacyjne, nawyki związane z wyrażaniem złości.

Odpowiedz sobie na pytania:

  • Jak zachowujesz się, gdy doświadczasz uczucia złości?
  • Czy sposób, w jaki wyrażasz swoją złość ,przyczynia się do sprawnego rozwiązania sytuacji trudnej?
  • Ile czasu zajmuje Ci odzyskanie równowagi po doświadczeniu uczucia złości?
  • Jak inni reagują w chwili, gdy wyrażasz swoją złość?

Spróbuj ocenić w jakim stopniu ta postawa ma na Ciebie korzystny wpływ. Zwróć uwagę czy pojawiają się w Tobie cyniczne myśli. Zastanów się, jak często towarzyszy Ci uczucie złości. Czy idzie za tym agresywne zachowanie (słowne skierowane w kierunku innych ludzi)?

Im więcej takich zachowań pojawia się w Twoim zachowaniu, tym większe prawdopodobieństwo, że przerodzi się ono w uczucie wrogości. Aby temu zapobiec, warto rozwijać umiejętność rozpoznawania własnych emocji, aby móc nimi lepiej kierować.

Rozwój umiejętności komunikowania swoich uczuć i emocji znacznie obniży ryzyko pojawiania się konfliktów oraz wpłynie na jakość relacji, jakie tworzysz z ludźmi. Osoby, które potrafią mówić o swoich uczuciach,  zwiększają swoje szanse na to, że zostaną zrozumiane przez innych ludzi. To z pewnością jest również zależne od nawyków komunikowania się osób, którymi się otaczasz.

3 sposoby wyrażania złości, które niszczą wartościowe relacje

atak-personalny-1

To ten rodzaj komunikowania, w którym jedna osoba musi poczuć się winna, by druga mogła czuć przewagę w relacji. To również ta metoda, w której człowiek doświadczający poczucia winy, nie czuje się jak partner, lecz, jak wybrakowany towar. Jego głównym zadaniem jest to, by zasłużyć zmianą zachowania na ponowną uwagę i zrozumienie. Gdy się nie podporządkuje, nie zrozumie i nie odkupi swoich win, nie będzie zasługiwać na uwagę pełną szacunku.

Ten sposób komunikowania złości wynika z nieumiejętności słuchania innych ludzi oraz zadawania pytań, dzięki którym można dowiedzieć się co jest przyczyną zachowania innych ludzi. 

atak-personalny-2

To ten rodzaj komunikacji, dzięki któremu osoba, będąca obiektem uwag (często dawanych w formie żartów), traci swoją pewność siebie. Zdarza się, że doświadcza uczucia przykrości i nie wie, w jaki sposób odnaleźć się w tej nieprzyjemnej dla niej sytuacji. Nabywa przekonania, że inni będą mieć do niej nieprzyjemny stosunek. Ta forma kierowania uwag stwarza ryzyko powstania lęku przed tym, jak inni będą ją postrzegać. Ludzie różnią się poziomem dystansu do samego siebie oraz umiejętnością reagowania w takich sytuacjach.

Ta forma wyrażania złości wynika z nieumiejętności wyrażania własnych uczuć w rozmowie twarzą w twarz oraz brania uczuć innych ludzi pod uwagę. 

atak-personalny

Najczęściej używanym zwrotem ataku personalnego jest zwrot TY, który często powoduje mechanizm obronny u ludzi lub zupełną bierność (u osób, które nie potrafią stawiać własnych granic).

Ty nie potrafisz…! Ty nie słuchasz…! Ty nie rozumiesz…! Ty nigdy…! Ty zawsze…! Gdyby nie Ty, to…!

David Goleman w „Inteligencji emocjonalnej” dość dosadnie stwierdził, że niektórzy ludzie używają słowa TY jak pałki, którą można zdzielić innych ludzi.

Umiejętność wrażania złości, nie uciekając się do ataku personalnego, warto rozpocząć od rozpoznawania własnych emocji. Następnie należy chcieć zrozumieć, co wywołało złość. Ostatnim etapem rozwoju kompetencji konstruktywnego wyrażania złości jest umiejętność mówienia o własnych uczuciach i emocjach. Dzięki temu  drugiej osobie łatwiej będzie przyjąć najbardziej niewygodną informację. Atak słowny powoduje, że druga osoba nie jest gotowa na to, by zareagować konstruktywnie oraz zastanowić się nad sytuacją, w której się znalazła.

Zajrzyj do naszego wydarzenia: Trening rozmowy wspierającej- Edycja I -21.01.2017 w Warszawie i trenuj sztukę rozmowy wspierającej.

atak-personalny-3

Podobne artykuły:

Submit a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*